#onlyinspain: Bureaucratie en werkmentaliteit Spanje

Ken je dat gevoel, dat je zo verontwaardigd bent, dat je moet lachen? Zo een onmacht en ongeloof, dat je gewoon de slappe lach krijgt? Een heel bijzonder gevoel, je balanceert tussen huilen en lachen. Waar je naar doorslaat hangt af van de ernst van de situatie. Ben je gek op dat gevoel? Kom dan naar Spanje en ervaar het als de bureaucratie én de Spaanse werkmentaliteit samenkomen.

Ik denk dat ik best een reeks kan beginnen: #onlyinspain. Een reeks met al mijn niet te lastige handelingen waar ik toch zo’n paar uur voor moet uittrekken. Waar ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt, van niet-werknemers moet horen hoe de vork in de steel zit, mijn IDnummer wel tien keer moet zeggen…Spanje biedt mij werk, huisvesting, genot en ik leef hier met veel plezier, maar af en toe…

Twee weken geleden kwam ik erachter dat ik veel geld aan mijn enkeltjes in het openbaar vervoer kwijt was. Meer dan ik dacht, en twee keer het bedrag van één maandelijks abbonement. Hierom heb ik dus besloten toch een abonnement nemen. Het avontuur begon..

Een prachtige website van het openbaar vervoer Madrid legde mij half en niet heel duidelijk uit wat ik nodig had, en op welk kantoor ik mijn abonnement kon aanvragen. De dichtstbijzijnde locatie voor mij was op Puerta del Sol, het hoofdplein met een groot ondergronds metro en treinstation. Precies bij het kantoor waar ik altijd ellelange rijen zie, bijna altijd zo’n tien meter in lengte. Ik overdrijf niet.

Maar de optie om mijn ‘abono’ online aan te vragen, vertrouwde ik niet. De post gaat niet altijd zoals het hoort, #onlyinspain, en ik wilde ook niet langer wachten. Na een aantal prachtige pasfotos gemaakt te hebben, een kopietje van mijn paspoort en ID-bewijs verkregen te hebben, ging ik vol goede moed naar het station. Ik had één uur uitgetrokken. Dat moest lukken. Er stond verrassend genoeg een korte rij. Ik voelde het, het geluk stond aan mijn kant.

Ik sluit mij bij het einde van de rij aan, en vraag wie de laatste is. ‘Ya no atienden gente, estan cerrando’. Er worden geen mensen meer geholpen, ze gaan dicht. Nu al dicht? Waarom? He? Het is pas twee uur ’s middags. Ik weet dat het morgen een feestdag is, – Drie Koningen- maar w-a-t?

Ik lach een beetje dommig naar het meisje en overweeg om mij bij de boze rij mensen aan te sluiten om met een boos gezicht een afspraak aan te vragen. Maar dat is tijdsverspilling: Die afspraak durf ik dan nog wel weer online te doen. Thuis zie ik dat van de twintig kantoren door heel Madrid de eerste beschikbare afspraak volgende week is… Ik ben maar voor de eerst beschikbare afpsraak, én de slappe lach gegaan. Oh Spanje, ik kan niet mét en ik kan niet zonder je.

10 gedachtes over “#onlyinspain: Bureaucratie en werkmentaliteit Spanje

  1. Ow… jaaaaa!!!! ik had zoiets toen ik m’n NIE wilde aanvragen… Niemand die je kan vertellen waar je naartoe moet, een website die zegt dat je een tel nummer moet bellen en als je die dan belt krijg je te horen dat je online een afspraak moet maken!!! WWWHHHAAAAA!!! Heel frustrerend!! (uiteindelijk kwam ik er na dagen zoeken via een NL vriendin achter wat ik precies moest doen… ;-) ) Die dingen mis ik echt absoluut niet…

    Succes ermee!! Ben benieuwd wanneer je ‘m hebt…

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb ook zo’n haat-liefdeverhouding met Spanje. Aan de ene kant vind ik het er heerlijk, aan de andere kant doet het me altijd weer denken aan hoe vaak ik er bestolen ben. Een keer mijn hele koffer, de auto opgengebroken, de andere keer de ruitenwissers (we kwamen er achter toen het al regende)

    Liked by 1 persoon

  3. Omg dit is zo herkenbaar.

    Ga er maar vanuit dat het op die afspraak alsnog niet geregeld is omdat je geen kopie van je, ik noem maar wat, geboorteakte hebt meegenomen. Ze verzinnen altijd wel iets.

    Liked by 1 persoon

Laat een comment achter, vind ik leuk!

