Boze Racistische Bovenbuurman

Ik zag hem altijd als de redder van de nachtrust. Als ik weer eens wakker in bed lag en een slapeloze nacht had kon ik altijd op hem rekenen. Hij nam het wel op tegen de luidruchtige aso’s in ons gebouw. Zodra ik zijn stem hoorde begon ik al schaapjes te tellen. Met een paar schreeuwen door zijn slaapkamerraam kreeg hij ieder feestbeest stil en was de rust in het appartementenblok direct terug.

Ik wist niet wie hij was. Hij woonde boven ons, dus op de vierde of de vijfde. Het was een oudere meneer, dat hoorde ik altijd wel. En ook een mopperkont, want om tien uur ’s avonds hoef je nog niet meteen te gaan zeuren en sussen, het was wel altijd hilarisch. Maar verder was hij voor mij onbekend, el vecino enfado, de boze buurman. Oh ja, ik hoorde ook wel dat hij een Spanjaard was. Dat werd in zijn laatste tirade ook wel duidelijk..

Want vanaf afgelopen weekend kijk ik anders tegen hem aan. Als ik zijn stem hoor denk ik direct aan de ignorancia, onwetendheid, van mensen. Want wist ik veel dat hij zelf een van die aso’s was. En een van de allerergste soort zelfs. Er is niets verschrikkelijkers dan dat. In Spanje kennen mensen minder tot geen schaamte om dit uit te spreken. In Nederland denken ze vaak op een bepaalde manier, maar zullen ze dat niet snel zeggen.

Afgelopen weekend waren de Erasmus studenten tegenover ons appartement flink aan het feesten. Het was erg gezellig, en thuis met je vrienden feesten is natuurlijk goedkoper dan naar een club gaan. Maar om drie uur ’s nachts is het wel een keer afgelopen. Helaas hoorden ze de ‘shhhhttt’ en het geroep van de andere buren niet.

El Vecino Enfado deed zijn raam voor de zoveelste keer open. Met al zijn kracht probeerde hij het nogmaals. ‘Hijos de puuuuuuutaaaaa,’ hoerenkinderen! Die was ik wel van hem gewend. Beste heftige scheldwoorden, maar hier schrikken ze er niet zo van.

‘Panchitos de mieeeeerddaaaaaa!’ Voor een moment dacht ik aan de Mexicaanse groep Los Panchos, maar ik wist het eigenlijk wel, hier bedoelt hij iets heel anders mee. De volgende ochtend bevestigde mijn vriend mijn eerste gedachte: Panchitos de mierda is een scheldwoord voor mensen uit Zuid- en Midden-Amerika. Schaamteloos. Wat een racist. Eens kijken of ik de volgende keer een mooie tirade heb voor deze Vecino Racista. Ik wens hem veel slapeloze nachten toe.

 

11 thoughts on “Boze Racistische Bovenbuurman

Laat een comment achter, vind ik leuk!

