Over politiek correcte mensen

Ik denk dat dit nog uit mijn jeugdjaren komt. Toen ik als doodnormale tiener vies was van correct doen, zijn, praten en denken zoals het hoort. Op je woorden letten en keurig netjes in het keurslijfje passen, enzo.

Deze aversie tegen politieke correctheid is nooit helemaal weggegaan. Ik kan mij gedragen waar het hoort en doe dat met veel geduld en liefde, maar ik erger mij aan politiek correct gedrag bij mensen, op momenten dat het helemaal niet van toepassing is. Waarom die zelfcensuur? Zo iemand die altijd die zó correct en hypocriet is, dat hij of zij perfect priester of president zou kunnen worden. Te juist gewoon.

Van die mensen die nooit schelden, niets negatiefs over ouderen zeggen omdat ze niets dan respect verdienen, kinderen niet lelijk vinden want dat mag je niet zeggen, nooit iets negatiefs over Apple zeggen, altijd de schuld aan de media geven, en er het liefst nog allemaal moeilijke woorden doorheen gooien om hun standpunt te verdedigen.

Zijn deze mensen zo zen? Is het wel echt? Ik weet het niet. Het enige wat het bij mij opwekt is een heftige Gille de La Tournette aanval. Die ik net onderdruk, want zo politiek correct ben ik dan weer wel.

politiek correct

6 gedachtes over “Over politiek correcte mensen

  1. Ik denk dat het ‘moeilijke woorden gebruiken om een standpunt te verdedigen’ vooral een Nederlands fenomeen is. Bij ons zal men eerder ‘rond de pot draaien’, want dan even erg is, natuurlijk.
    Ook ik hou niet van het per sé politiek correct zijn, wat al eens scheve blikken veroorzaakt van collega’s of familieleden natuurlijk, maar ondertussen heb ik wel mijn gedacht gezegd :)

    Liked by 1 persoon

  2. Zeggen wat je denkt moet in iedere situatie kunnen, mensen zijn te snel gekrenkt en nemen alles serieus/persoonlijk. Om met de woorden van beroepsfilosoof Hans Teeuwen te spreken: “Ik schijt op conventies”. Ik heb helaas het probleem dat ik de moeite om wel correct te zijn meestal niet kan opbrengen.

    Liked by 1 persoon

  3. Heerlijk stukje! Ik kan het ook krijgen van politiek correct, kan heel vervelend zijn en wekt inderdaad alleen maar ergernissen op.
    Mijn oma is zo iemand. Vreselijk. En dan doe ik in haar bijzijn net nog veel harder het omgekeerde. :-)

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

