Challenge & Timemanagement: Werken aan mijn toekomst!

Nooit eerder had ik kennis van timemanagement nodig. Ik had altijd genoeg tijd, en ik deed alles wanneer ik daar zin in had. Eigenlijk heb ik nog steeds evenveel tijd op een dag, duh, maar ik sinds ik veel werk ben ik op zoek gegaan naar een manier om mijn schare vrije tijd productiever in te richten.

Ik werk negen uur per dag en drie keer per week ben ik ’s avonds ook aan het werk. Twee keer gaat het om een werkzaamheid waar ik geen extra voorbereiding voor nodig heb, maar op donderdag moet ik toch echt goed voorbereid voor mijn klasje staan (Nederlandse Taal en Cultuurlessen in Madrid). Groep 3’ers de Nederlandse spellingregels, taal, woordenschat en begrijpend lezen aanleren op donderdagavond vergt voorwerk.

Het voorbereiden van de lessen komt hier dus ook nog bij. Oh ja, en via mijn werk volg ik ook nog een verplichte maar heel interessante cursus. In het Spaans, dat wel, met lastige opdrachten, en veel leeswerk, dat wel, maar goed. Ik kan best zeggen dat ik een druk leven heb nu. Helemaal geen probleem, juist erg leuk zelfs, maar…

Mijn belangrijke hobby’s: mijn nieuwe camera goed leren kennen, foto’s maken, schrijven, andere projecten opzetten, en mijzelf blijven ontwikkelen raken hierdoor op de achtergrond. Helaas, want in mijn ideale toekomstbeeld zie ik mijzelf toch echt van mijn hobby mijn werk maken, maar dat vergt natuurlijk wel wat inspanning.

Na wat rekensommetjes ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor mijn overige activiteiten min of meer genoeg tijd zou moeten hebben. Ik ben rond zeven uur ’s avonds thuis, en ga pas rond twaalf uur naar bed. Het enige probleem is dat ik ’s avonds niet meer wakker en intelligent genoeg ben om de nieuwste knopjes op mijn camera te leren kennen, hilarische posts te schrijven en interessante stukken te lezen. Het gaat dus niet per sé om timemanagement, maar energiemanagement..

Nu heb ik onlangs gelezen dat grote denkers ’s morgens werken. Dus heb ik het volgende besloten. Ik heb acht uur slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Elke ochtend sta ik rond acht uur op en begin ik om negen uur op mijn werk. Vanaf aanstaande maandag 1 december ga ik een uitdaging met mijzelf aan..

Want willen wordt pas doen, als ik beslis dat ik het ga doen. ‘Ik wil’ is een uitdrukking van verlangen en doet niets, ‘ik doe’ is een uitdrukking van actie, en leidt wél tot verandering. Dus, vanaf maandag sta ik elke doordeweekse ochtend om zeven uur op, om vervolgens één uur lang productief met mijn hobby’s bezig te zijn. In de eerste instantie houd ik dit drie weken vol, en als ik er tevreden mee ben verleng ik dit natuurlijk.

Jullie worden op de hoogte gehouden van mijn avonturen in mijn weg naar Grote Denker.

9 gedachtes over “Challenge & Timemanagement: Werken aan mijn toekomst!

  1. Ik ben benieuwd hoe dat voor je werkt! Klinkt wel goed allemaal! Ik doe in de winter juist een stapje terug, eventjes wat meer tot rust komen. Met wat extra tijd om terug te kijken en vooruit en voor de kerst en andere gezellige dingen. ;)
    Maar wel mooi dat je niet alleen je tijd anders inzet, maar tegelijk rekening houdt met je energie. Succes bijna-Grote-Denker! ;)

    Liked by 1 persoon

Laat een comment achter, vind ik leuk!

