Het Schoonheidsideaal en de Duivelse Media

Vrouwen raken nooit uitgepraat over het huidige schoonheidsideaal. Het is té slank, té glad, mooi, sexy aantrekkelijk en vooral heel onrealistisch, stellen ze. En dat is allemaal de schuld van De Media. Want De Media zijn immers degenen die de vrouwen met een zweep dwingen mooi te zijn, zich sexy te kleden en daarnaast nog eens onzekerheid promoten, toch?

Het is waar dat de media een onrealistisch schoonheidsbeeld laten zien: Het verschil tussen modellen en gewone vrouwen is groter dan ooit. Maar ik vind het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat het de schuld is van de media. De media als zondebok aanwijzen is makkelijk en onzinnig, want wat er gepubliceerd wordt in de media is een afspiegeling van de interesses en wensen van de maatschappij. Als de media normale vrouwen laten zien, blijken ze plots minder te verkopen. 

Ik geef toe, realistisch is het niet, maar ik zelf droom graag weg bij de gelikte beelden. Toch zie het schoonheidsideaal dat wordt gepromoot als een voorbeeld of streven en niet als belemmering of reden om onzeker te worden. Verander niet per sé het schoonheidsideaal, verander je eigenwaarde, wees tevreden met jezelf!

En ook al vind ik het niet echt cool dat Meghan Trainer haar buiten inspirerende songtekst dunne vrouwen als ‘skinny bitches’ afschildert, sluit ik mij wel bij onderstaand liedje aan. Enjoy!

I see the magazines working that Photoshop
We know that shit ain’t real
come on now, make it stop
If you got beauty beauty just rise ‘em up
‘Cause every inch of you is perfect
from the bottom to the top

 

 

8 thoughts on “Het Schoonheidsideaal en de Duivelse Media

  1. Dit stukje deed mij denken aan een begrip dat ik eens in de Linda las: “Skinny bashing: tegen dunne mensen zeggen dat ze wel eens een hamburger mogen eten omdat ze zo dun zijn”. De schrijfster voegde daar (terecht) aan toe: “Ik zeg toch ook niet tegen dikke mensen dat ze wel eens een paar kilootjes mogen verliezen?”. Herkenbaar!

    Liked by 1 persoon

  2. Bedankt voor je leuke artikel. Ik ben een mooie, ronde dame van 112kg en schaam me er niet voor om dit te zeggen. Door medische redenen ben ik zo zwaar geworden maar ik vind mezelf nog steeds een mooie vrouw. Ik kleed me er een beetje naar en iedereen zegt dan dat ik altijd zo mooi gekleed ben. Dat geeft mijn eigenwaarde steeds een flinke oppepper want zelfs al zit ik in mijn rolstoel wanneer ik buitenshuis ga, ik ben mooi vanbinnen en ik straal dat ook uit met een megagrote vriendelijkheid voor ieder die ik tegenkom. Warme knuffel.

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

