Spanjaarden en Paraplu’s: Je bent je leven niet zeker

Elke keer als ik naar buiten ga en het regent, vrees ik voor mijn gezicht en mijn haar. Niet omdat ik bang ben dat ik er als een ontplofte marmot uit kom te zien, dat gebeurt toch wel. Ook niet omdat ik bang ben dat ik er als een omgekeerde Zwarte Piet na een huilbui uit kom te zien, zwarte plekken onder mijn ogen in plaats van witte, dat gebeurt namelijk ook wel.

Nee, dat alles maakt mij niet uit. Erger vind ik krassen op mijn gezicht, paraplupunten in mijn ogen, en missende plukjes haar. Dankzij mijn jarenlange ervaring met regen en paraplu’s is het gelukkig nog nooit voorgekomen, maar hier op straat tussen Spanjaarden met Paraplu’s, ben je je leven niet zeker.

Spanjaarden zijn al hysterisch met regen. Als het motregent ligt Madrid stil. Droge kartonnen dozen worden van straat geplukt en als mobiel afdakje gebruikt door degenen die geen plastic zak, tas of paraplu bij zich hebben. Het ziet er niet uit. Vooral als de regen niet veel meer voorstelt dan een met consumptie sprekende spraakwaterval.

Ik heb geleerd van mijn moeder, en zij weer van haar vader: “Er is nog nooit een regendruppel door een mensenhuid gegaan.” Of een bekendere misschien: Je bent toch niet van suiker gemaakt? Ik zal het eens voor ze vertalen, deze Hollandse weerwijsheden.

Maar goed, het regent dus niet zo vaak hier, ik kan het ze dus ook niet kwalijk nemen dat de Spanjaarden de parapluetiquette niet kennen: De langste tilt zijn paraplu op zodat de kleinere er veilig onderdoor kan lopen. Gelukkig ontstaat er geen agressie door ongelukjes met paraplu’s: Degene die vandaag in zijn oog wordt geprikt was namelijk zeer waarschijnlijk degene die het gisteren iemand anders weer een stukje kaler heeft gemaakt, no hard feelings voor de prikkers dus. Je ontvangt wat je geeft, toch?

spanje regen

ps. Hier ben ik met mijn 1.68m ‘lang.’ De rollen zijn omgedraaid, in Nederland drukte ik mijn paraplu tegen mij aan als er een tegenligger kwam, hier ben ik degene die hem omhoog moet doen.

4 thoughts on “Spanjaarden en Paraplu’s: Je bent je leven niet zeker

Laat een comment achter, vind ik leuk!

