Over vooroordelen: zigeuners en taxichauffeurs

Kijkend naar Callejeros, een leuk programma in de stijl van Man bijt hond, wordt er weer een bepaalde wijk en haar mensen in het licht gezet. Toevallig gaat het deze keer over een wijk vol zigeuners. Spaanse zigeuners, met donkere haren, lichte ogen, en veel gouden sieraden. Het zijn vaak mooie mensen om te zien.

Wel zijn ze soms toch iets, anders. Ze zijn niet altijd even geliefd onder de Spanjaarden: ze worden vaak als onaangepast gezien. Op straat delen ze altijd gelukstakjes uit, en willen ze je hand lezen en vloeken wegnemen. Voor de rest weet ik weinig van ze. Ze mengen zich niet erg met de Spanjaarden, en wonen ook meer in het zuiden.

Een tijd geleden, bij de groenteboer werd ik onbeschoft behandeld. De baas en zijn zoon waren echt onbeleefd. Achteraf hoor ik dat ik niet de enige ben, ze schijnen bekend te staan om hun onbeschoftheid. Vlak voor mijn aanvaring in de groentewinkel, kocht ik mijn boodschappen bij een onbeleefde winkelbediende. Ze groeten echt nooit terug, heel onaangenaam, misschien moet ik het gewoon ook niet meer proberen.

Onlangs stapte ik weer eens bij een vieze taxichauffeur in. Hij vindt het nodig om zijn zestig jaar seksuele ervaringen met mij te delen, terwijl hij geniepig lachte. Viezerik. Taxichauffeurs zijn ook allemaal hetzelfde, dacht ik voor een seconde.

Stel dit zijn de enige types die ik leer kennen, zo tijdens mij anderhalf jaar in Madrid. Dan had ik geen goed beeld gehad van de Spaanse bevolking. Het is daarom zo belangrijk om niet te generaliseren. Ontmoetingen met mensen moet je als op zich staande ontmoetingen zien, en niet in een hokje willen stoppen.

Want als ik dat niet doe, dan zie ik ook niet meer het mooie van de mensen. De grapjes die worden verteld, helpende handen die worden toegestoken, beleefde mensen die ook nog eens aardig zijn, mensen met passies en gezelligheid. Ja, daarom is het zo belangrijk om nooit iedereen over een kam te scheren. Soms is het lastig, maar toch zou iedereen dat altijd in zijn achterhoofd moeten hebben.

how i met your mother spain
How I Met Your Mother in Spanje
6 gedachtes over “Over vooroordelen: zigeuners en taxichauffeurs

Laat een comment achter, vind ik leuk!

