Onderwijs als oplossing voor seksisme en objectificatie

Uit principe stem ik niet op partijen die willen bezuinigen op onderwijs. Goed onderwijs is de basis voor een goede gezonde samenleving. En dat bewijst zich overal en elke keer weer. Misschien kun je zelfs wel zeggen dat alle problemen in de wereld ontstaan door, als je heel ver teruggaat, onwetendheid, oftewel slecht onderwijs.

Geloofsoorlogen, martelingen, armoede, tienerzwangerschappen, werkloosheid, crisis, dictatuur, milieuvervuiling… En wat ik mij gisteren ook realiseerde, is dat hoe vrouwen zich positioneren, ook te maken heeft met slechte educatie.

Terwijl ik voor mijn werk op de website van Voetbal International keek, kreeg ik in mijn sidebalk een fashion reclamefilmpje te zien. Ik vond dat vreemd, aangezien het publiek van de website vooral uit mannen bestaat, maar goed. Het filmpje toonde allemaal meisjes in lingerie, op een open veld, hangend rond wat bomen, dat was het. Dat verklaarde de reclame juist op die website, want we weten het allemaal. Seks sells.

Waarom lenen jullie je voor deze reclame, vroeg ik mij af. Ik werd een beetje boos.

Als alle vrouwen hier nu mee stoppen, lossen wij een groot probleem op waar ik altijd over klaag: objectificatie en seksisme. Want vrouwen zijn echt absoluut 100% schuldig aan het huidige schoonheidsideaal en aan de seksistische samenleving waarin wij leven.

Maar.

Dit kwam ooit voort uit onzekerheid, en het gevoel dat bevestiging van jezelf als persoon gehaald moet uit uiterlijke vertoningen en niet uit intelligentie of bekwaamheid.

Ergens tussen onze basisschooljaren en onze pubertijd, komen jongens in beeld. De mening van jongens over ons lichaam wordt erg belangrijk. Het is goed en fijn om je bewust te zijn van je lichaam, je uiterlijk, en je mooi te willen kleden.

Maar als je geen goede basis hebt om op terug te vallen, een rolmodel, een veilige thuishaven en goed onderwijs, kun je hierin doorslaan. Want hoe krijgen wij dé bevestiging van de jongens? Door ons schaars te kleden, en ons te positioneren als stoeipoes (ik ook, vond de Playboybunny erg cool).

Je moet sexy zijn. Want dan krijg je de bevestiging waar je zo wanhopig naar op zoek bent in die jaren. Sexy zijn en doen = aandacht = bevestiging. Deze truc ontdekken wij snel: Sex sells. Maar als wij in deze cruciale jaren leren dat je als vrouw trots moet zijn, sterk moet zijn, financieel afhankelijk moet worden, en zelf een perfecte toekomst kunt creëren, komt het goed.

Als je trots kunt zijn op je intelligentie, op je kennis, hier iets mee kunt doen en een streven hebt, dan is die mening van jongens minder belangrijk, en vormt het slechts een bijzaak. Als je je sterk genoeg voelt, dan val je niet.

onderwijs belangrijk vrouwen

Heldin Malala Yousafzai

5 thoughts on “Onderwijs als oplossing voor seksisme en objectificatie

  1. Er staat veel waarheid in deze blog post. Goed onderwijs is een basis, maar ook het scheiden van kerk en staat is nodig. En het wegwerken van armoede. Als man krijg je trouwens tijdens de opvoeding ook een heleboel (directe en indirecte) signalen mee: je moet sterk zijn, je mag niet huilen of je gevoelens tonen, je moet leiden enzovoort. Ik heb het gevoel dat dit bij de huidige generatie jonge mannen wel wat verbeterd is.

    Like

    • Er valt nog een hoop te verbeteren. En inderdaad, het onderwijs begint daarbij (en daar heeft de kerk inderdaad niets mee te maken). Mannen hebben inderdaad ook last van bepaalde stereotypen waar ze aan ‘moeten’ voldoen, wat natuurlijk ook helemaal niet oke is. Ik heb ook wel hoop voor de huidige generatie :-)

      Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

