Revolutionaire gedachtes- Andar la bici

Andar la bici(cleta) betekent letterlijk: de fiets lopen, oftewel: fietsen. Je kunt ook zeggen: conducir la bici(cleta) wat, de fiets rijden, betekend. Aan de twee werkwoorden voor ‘fietsen’ alleen al merk je al dat hier geen typische fietscultuur te vinden is.

Dat merk je ook aan het gebrek aan fietspaden, teveel steile hellingen, nietbestaande fietspaden die, als ze wel bestaan, plots ophouden.

En aan geïrriteerde voetgangers als je voorzichtig op de stoep fietst en gepikeerde automobilisten als je fietst waar je hoort: op een zesbaans autoweg, op de strook tussen de taxi’s en bussen, ergens in het midden gezellig met andere auto’s. En dit is als je geluk hebt. Want niet altijd heb je zo een bijzondere aangegeven fietsstrook.

Dat merk je ook aan het feit dat deze oer-Nederlandse, onlangs een helm heeft aangeschaft. Ik, die vroeger alle gekken met fietshelm kritisch bekeek: die vreemde eend in de bijt is niet van hier, wie gebruikt nu weer een helm? Loser.

Dat merk je ook aan het feit dat deze, inmiddels dus iets minder, oer-Nederlander inmiddels met helm, zelfs een oranje reflecterend vestje heeft aangeschaft en haar schaamte heeft overwonnen en deze trouw draagt op haar dagelijkse survival of the fittest naar haar werk. Een oranje vestje, dat dan weer wel.

Dat merk je ook aan de jatcultuur. Je fiets kun je never nooit een nacht buiten laten staan, want je zadel wordt er gegarandeerd afgestolen. Soms gebeurt dat ook gewoon ook in de galerij van je appartement, of overdag op straat, met het winkelend publiek als getuige.

Gelukkig heeft mijn werk, hipsters dat het zijn, een ruimte ingericht, speciaal voor alle fietsers. Elke ochtend vind je daar mijn uit Nederland geïmporteerde vouwfiets met spaakversiering, en met het oranje vest en de helm netjes in het roze mandje.

Enkel staat deze vrolijke fiets sinds een week thuis.

Ik heb geen zin. Ik probeer de niet-fietscultuur te doorbreken, maar het is niet makkelijk. Elke keer de ‘ongewenste’ zijn is vervelend. En dat met verschrikkelijk hoge hellingen waar ik mij op rottrap, maakt dat mijn motivatie tot het vriespunt is gedaald.

Maar, optimist en doorzetter als ik ben, heb ik een systeem bedacht. Een prachtig afstreeplijstje, met een cadeautje voor mijzelf als ik 10 keer op de fiets ben geweest.

Ja jongens, revolutionairen hebben het nooit makkelijk, maar tijden zullen veranderen, Madrid zal zwichten onder mijn revolutionaire ideeën. We komen er wel. Deze revolutionair krijg je niet zo snel van de weg. Vooral met die leuke ketting, lippenstift, tas en schoenen in het vooruitzicht..

Hero animated GIF

8 thoughts on “Revolutionaire gedachtes- Andar la bici

  1. Succes met je revolutie. Als je de 10 keer vol hebt, dan wil je waarschijnlijk niet anders meer en volgt bovendien menig Madrileen je goede voorbeeld al.

    Wat betekend eigenlijk “iij gewiib” in “Soms gebruikt dat iij gewiib ook….”?

    Like

  2. In Zaragoza hadden ze een fietspad! Eén fietspad, maar het is een begin. Niet dat ik ooit in Spanje zou willen fietsen, zeker niet in Madrid. Ik vind lopen al irritant.

    Waar werk je nu, trouwens?

    Like

    • Een fietspad, wat fout. Maar misschien… beter 1 dan 10 slechte die plots verdwijnen enzo…? Fietsen hier is echt eng, en niet zo relaxed als in NL. Maar ik vind lopen irritanter tegenwoordig, gaat zo langzaam! Ik werk nu voor een nieuwe Nederlandse ticketverkoopwebsite (Spaans moederbedrijf). Ik doe daar alle content, best wel leuk :-D. Hoe is het bij jou daar?

      Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

