Loslopend wild negeren of niet?

Heerlijk in dromenland loop ik op straat. Het is berendruk maar op mijn gemakje loop ik door het centrum, over Puerta del Sol, met mijn Ben & Jerry’s in mijn hand, onderweg naar huis. Welke van deze heerlijke ijsjes zal ik eerst proeven, Chocolade Fudge of Strawberry Cheesecake? Het water loopt mij in mijn mond als ik ineens opgeschrikt wordt door het zachte geroep van een voorbijganger, “Mami!” roept hij naar me.

www.urbandictionary.com
http://www.urbandictionary.com

Nog te leren:
Dit soort onbeschoft en objectificerend gedrag te negeren, en mij niet laten raken door loslopende beesten.

Voordeel:
De macht die anderen over mij hebben wegnemen. Altijd kunnen dragen wat ik wil zonder mij ongemakkelijk te voelen als mannen hierop reageren. Niet mij enkel mooi kunnen maken als ik in een omgeving ben waar enkel beschaafde mensen zijn, die zich kunnen inhouden.

Heikelpunt:
Het raakt mij. Het heeft mij altijd geraakt en het maakt niet uit of ik 15 of 25 ben, het is nog niet veranderd. Ik voel onmacht als mannen mij nastaren of naroepen op straat. Ik ben geen publiek domein, ik ben een persoon, geen mami

Nog uit te zoeken:
Don Carlos zegt dat ik deze mensen moet negeren. Als iedereen deze aapjes nu negeert, dan beleven zij er geen plezier meer aan om vrouwen na te roepen.
Andere groeperingen geloven juist dat vrouwen hier fel tegen in moeten gaan door deze mensen op hun plek te zetten.

Zijn deze mensen te onderwijzen? Zullen zij stoppen door een geweldige argumentatie van mijn kant, of door een schandalige afgang als ik openbaar boos wordt? Ik geloof het niet. Ik denk dat deze mensen het nooit zullen leren. Wel heel triest voor hun dochters, moeders, zusters en vrouwen. Ik zou mij schamen als ik wist dat mannen in mijn omgeving zo tegen andere vrouwen doen.

Maar goed, negeren is moeilijk. Maar ik ga het toch proberen. Echt waar. Wie doet er met mij mee?

street-harassment-warm

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

 

6 gedachtes over “Loslopend wild negeren of niet?

  1. Gaan schelden of discussiëren lijkt me nogal gevaarlijk, je weet nooit wie je tegenover je hebt.
    Negeren is het veiligste denk ik, ja, ik denk dat ik ze zou negeren.

    Like

  2. Ik kan heel goed met je meevoelen. Soms roepen zelfs jochies van een jaar of tien me na. Super vervelend. En als je het er met je vriend of vader over hebt, is het inderdaad ‘negeer het maar’. Daar ga je je alleen nog rotter door voelen, omdat je je eigen gevoelens onderdrukt. Maar boos worden of iets dergelijks… Dat is verdomde moeilijk.

    Like

    1. Ik leef met je mee. Als het jonge kinderen zijn vind ik het nog zo schandalig. Ik heb dan echt zin om hun moeder erbij te halen.. Maar erop reageren kan soms onverstandig zijn, het zijn meestal niet de normaalste mensen die meisjes naroepen namelijk. Erg lastig, want je gevoelens onderdrukken is inderdaad ook niet goed.

      Like

  3. Wat dit betreft ben ik heel blij dat ik weg ben uit Spanje. Het is overal erg, maar daar is het echt extreem.

    Ik negeer het altijd soort van, helemaal lukt het me niet. Als iemand me aanspreekt met meisje/chica/mami/baby/sexy/dewoetsjka zeg ik altijd dat ik zo niet heet en loop ik door.

    Eén keer ben ik wel gaan schelden, in Madrid was dat. Toen werd ik nageroepen door een gast van een jaar of 40 die op een bankje zat met zijn zoontje van rond de 8. Echt, doe anders even normaal, kut, of wil je soms dat je kind net zo’n zwijn wordt als jij. Pfft.

    Like

    1. Ik moet zeggen dat het ook wel ligt aan waar ik in Madrid ben (en in Amsterdam heb ik het ook te vaak meegemaakt..). Negeren of er iets luchtigs van zeggen is inderdaad goed -woede onderdrukken is in dit geval altijd wel verstandig-. Maar als een vader het zegt is het wel heel schandalig inderdaad! Zo blijven die mislukte generaties dus maar voortgaan!

      Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

