Springende Piojos

-Hey Naud, ben je naar de kapper geweest?- vraag ik terwijl ik bij mijn haar een knipbeweging maak met m’n vingers. We zijn aan het ‘technisch lezen’ en Naud is net de les binnengeslopen, ietwat te laat.

“Ja!”

-Alweer! Vorige week toch ook?-
Oplettende Tom bevestigt mijn twijfel. Ja, vorige week was Nauds haar ook al korter.

“Ja, ik had piojos!”, zegt Naud lachend met z’n korte haren.

“Piojos zijn luizen!” roept Tom.

Helaas, uit ervaring, kende ik de Nederlandse betekenis van piojos al.

“Ik heb ook piojos,” voegt Tom aan na¬†vertaling toe.

-Heb of had?- vraag ik aan Tom, terwijl ik iets van hem weg schuif. Het verschil tussen tegenwoordige tijd en verleden tijd is nog nooit zo belangrijk geweest. Ik zit nu dichter bij Carlos, maar Carlos heeft kort haar en lijkt altijd erg onschuldig met z’n bambi-ogen. Hij mengt zich ook niet in ons luizengesprekje.

“Heb en had,” zegt Tom.
Tom weet altijd wel wat hij zegt. Tom spreekt erg goed Nederlands. Ik kijk naar z’n volle blonde haarbos.

-Ik zag al iets springen net,- zeg ik tegen Naud en Tom.

Ik lach. Als enige. Ze begrijpen mijn grapje niet, en ik krab nog even aan mijn hoofd voordat we weer rustig verder gaan met lezen.

Gezellig, zo’n kletspraatje tussendoor.

jungle-book-itchy-o

4 gedachtes over “Springende Piojos

Laat een comment achter, vind ik leuk!

