Geen Anti-Abortuswet voor Spanje!

Goed nieuws! De omstreden abortuswet die de Spaanse regering wilde instellen, is van tafel. Volgens premier Rajoy is er te weinig animo voor de wet. Hij wil voorkomen dat de wet bij elke wisseling van de regering wordt aangepast, en hierom wordt de wet dus niet doorgevoerd. De minister van Justitie Ruiz Gallardo, die de wet doorvoerde, is direct als protest afgetreden.

Abortus is sinds 1985 toegestaan in Spanje, maar tot 2010 waren er wel voorwaarden aan verbonden. In 2010 werd de huidige,  meer liberale, wetgeving ingevoerd.

Totdat in 2013 een nieuwe wet werd voorgelegd,  waarmee de Spaanse abortuswetgeving tot de strengste van Europa zou behoren, samen met Malta en Ierland. De wet verbood abortus in het algemeen. Enkel als de zwangerschap levensbedreigend voor de moeder is, of als de vrouw zwanger is door verkrachting.

Spanje stond op zijn kop, maar er werd toch in het geheim voor deze wet gestemd. En hoeveel er ook werd geprotesteerd, de wet ging door. Tot Rajoy afgelopen dinsdag aankondigde dat de wet van tafel was.

Rajoy wil nog steeds de wet uit 2010 hervormen, maar niet zo sterk als in vorig jaar werd voorgesteld.

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

2 thoughts on “Geen Anti-Abortuswet voor Spanje!

Laat een comment achter, vind ik leuk!

