Mijn Spaanse ‘R’

Al eerder schreef ik dat de letter ‘r’ niet mijn sterkste punt is, in het Spaans. Of eigenlijk beter gezegd: ik kan de Spaanse ‘r’ nog steeds niet goed uitspreken. De mooie ‘dubbele r’ lukt mij niet zoals het hoort (voor in de mond), maar ook de ‘normale r’ gaat niet heel soepel. Maar bij nader onderzoek kwam ik er achter…

In het Nederlands zijn er twee r’en die als ‘r’ worden beschouwd: de tongpunt-r, en de huig-r. (klik op het woord om ze te horen)

De tongpunt -r, is de ‘r’ die ze in Spanje gebruiken, en waarmee je, zoals het woord al zegt, het puntje van je tong gebruikt. Met deze tongpunt-r kun je ook de dubbele ‘rr’ maken. Een woord verandert bijvoorbeeld van ‘maar’ -pero, naar ‘hond’ -perro, als je de dubbele-r inzet, een erg belangrijk klankverschil dus.

Bij de huig-r, gebruik je je huig, en zit de ‘r’ achterin je keel. Deze ‘r’ lijkt een beetje op de ‘g,’ en valt dan ook een lichtjes weg bij woorden als grot, groen, graag, etc. En dat is nu juis de ‘r’ die ik gebruik.

Met de huig -r, kun je nooit een mooie Spaanse ‘r’ maken, helaas. De huig-r wordt ook in Frankrijk gebruikt, wat verklaart waarom mensen mij vaak voor Franse aanzien. En alhoewel ik wel een enigszins klinkende, losstaande ‘rr’ kan maken met mijn huig-r, kan ik dit niet doen midden in een woord, aangezien die overgang op de een of andere manier niet heel soepel gaat. Bammerrr -trouwens, deze ‘r’ spreek ik weer Goois uit.

Nu is mijn afweging, ga ik heel heel heel veel moeite doen en de tongpunt ‘r’ aanleren, of laat ik het lekker zo, aangezien ik het al 25 jaar lang zo doe. (ps. ook voor veel Spaanse kinderen schijnt de r een heikelpunt te zijn). Ik denk dat ik uiteindelijk stapje voor stapje toch ga proberen de tongpunt -r aan te leren, en indien nodig, naar een logopediste ga. Tot dan, oefen ik met deze informatieve, maar verschrikkelijk foute video:

 Welke ‘r’ gebruiken jullie?

9 gedachtes over “Mijn Spaanse ‘R’

Laat een comment achter, vind ik leuk!

