Playboybunny verheerlijking

Op straat zag ik een meisje met een Playboybunny op haar glittert-shirt. ‘Oh wat fout,’ dacht ik direct. Maar met het schaamrood op mijn kaken, bedacht ik mij twee seconden later dat PuberSherita dit konijntje tien jaar geleden ook heel hip vond…

En niet alleen ik, maar mijn hele generatie (toch?) vond dit wel cool. Jongens droegen het konijntje als oorbel in hun oren, meisjes hadden roze t-shirtjes aan met het konijntje in een lelijke dikke zwarte print, en in de zomer zette je een hennatattoo met het welbekende konijntje op je buik, als je echt fan was.

Dat jongens dat konijntje hip en cool vonden, kan ik nog begrijpen. Maar dat meisjes dit konijntje droegen en dragen, is zo gek. Want:

Het verheerlijken, van het verheerlijken van het objectificeren van vrouwen, door vrouwen. He? Hoe? Dat is toch gek?

playboy

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

3 thoughts on “Playboybunny verheerlijking

  1. Pingback: Onderwijs als oplossing voor seksisme en objectificatie | lief & leed

Laat een comment achter, vind ik leuk!

