Verkrachte vrouw tot keizersnee gedwongen

Ierland staat bekend om haar vooroorlogse abortusbeleid. En hoewel het land vorig jaar bij wet heeft vastgelegd dat vrouwen in levensbedreigende situaties wél een abortus mogen laten bleken, blijkt de wet in praktijk nog niet te werken.

Een 18-jarige vrouw, die als minderjarige verkracht zou zijn, is na 25 weken zwangerschap onder dwang via een keizersnee bevallen. Na een zwangerschap van acht weken vroeg de suïcidale jonge vrouw, een abortus aan. Na verschillende onderzoeken bleek de jonge immigrante inderdaad suicidaal te zijn, maar toch werd er besloten geen abortus uit te voeren, aangezien de foetus levensvatbaar was.

Hierop ging het meisje in honger- en dorststaking. Sinds dat moment werd de onbekende vrouw onder dwang gevoed, en na 25 weken zwangerschap -nog steeds een cruciale leeftijd voor het kind, die door de vroege geboorte kans maakt op veel afwijkingen- werd de baby ter wereld gebracht via een gedwongen keizersnee.

Jaarlijks reizen veel Ierse vrouwen naar Engeland om de omstreden abortuswet te omzeilen en daar abortus uit te laten voeren, maar omdat het meisje nog wachtte op haar asiel, kon zij het land niet uit.

“Nooit meer,” zeiden de Ieren vorig jaar. Ierland stond toen op z’n kop toen Savita Halappanavar, stierf aan bloedvergiftiging, veroorzaakt door haar zwangerschap. Haar leven had gered kunnen worden als de -inmiddels al overleden- foetus eerder geaborteerd had geweest.

Nu rijst mij de vraag. Wie bezit het lichaam van een vrouw? Zijzelf of de staat?

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

8 thoughts on “Verkrachte vrouw tot keizersnee gedwongen

Laat een comment achter, vind ik leuk!

