India: Zoutzuuraanvallen en Stop Acid Attacks

Dat India niet altijd het land van duizend-en-één-nacht is, heb ik al eerder gedeeld op mijn blog. Niet alleen zijn verkrachtingen een groot probleem waar maar geen oplossing voor lijkt te komen, ook zoutzuuraanvallen zijn aan de orde van de dag. Want een vrouw verminken, lijkt het ultieme om haar te straffen voor haar ‘zedeloze’ gedragingen.

Rupa, 25 jaar, werd door niemand minder dan haar stiefmoeder aangevallen, zes jaar geleden. Terwijl ze lag te slapen werd haar gezicht overgoten door het brandende zoutzuur, dat in India als schoonmaakmiddel makkelijk te verkrijgen is. Haar stiefmoeder liet haar achter om te sterven, Pas zes uur later werd ze naar het ziekenhuis gebracht, door haar oom waarbij ze nu woont. Haar stiefmoeder werd tot een gevangenisstraf van 18 maanden veroordeeld, maar zegt nooit spijt te hebben gehad van haar daad. Tot de dag van vandaag woont zij nog met Rupa’s vader.

Rupa had altijd de droom om modeontwerpster te worden, maar na haar verminking stopte ze te dromen, en leefde haar leven in stilte, met haar gezicht verscholen achter een sjaal. Totdat ze in contact kwam met Stop Acid Attacks, een organisatie die zich inzet voor slachtoffers van zoutzuuraanvallen. Zij besloten Rupa te helpen met het waarmaken van haar droom. Via een photoshoot met andere slachtoffers, in de kleding ontworpen door Rupa, heeft ze nu de mogelijkheid gekregen om haar ontwerpen te laten zien aan een groter publiek, en haar ontwerpen te verkopen. Op deze manier hoopt ze samen met SAA genoeg geld in te zamelen -verkoop van de kleding en eventuele donaties- om een startkapitaal te verkrijgen, zodat ze vanuit een eigen atelier in Dehli verder kan werken aan haar droom.

Zowel de vrouwen als de kleding uit de photoshoot zijn prachtig. Thums up voor Rupa en Stop Acid Attacks!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

 

2 gedachtes over “India: Zoutzuuraanvallen en Stop Acid Attacks

  1. Wat een ontroerend artikel Sherita. Ik vind het knap hoe zij toch de kracht heeft gevonden om door te gaan en het beste van haar leven te maken samen met haar lotgenoten. Ongelooflijk hoe een vrouw dit een andere vrouw aan kan doen! Maar ik verbaas mij wel over meer dingen die mensen elkaar aan doen.

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

