Spaanse Scheldwoorden – Vieze woorden

Ik heb geen Nederlandse sollicitaties uitstaan, dus mij netjes gedragen op mijn blog hoeft nu niet per se. Later kan ik zeggen dat ik deze blog poste vieze spaanse woorden
in een vlaag van verstandsverbijstering.

Maar dus, omdat het kan, vandaag speciaal voor de persoon die naar Vieze Spaanse woorden zocht op mijn blog. Wel erg dat deze lijst langer is dan mijn Lieve Spaanse woorden. Wellicht omdat de Spanjaarden, naar mijn mening, echt heel grof zijn. Er wordt te pas en te onpas, erg grof gevloekt, en niemand kijkt ervan op -behalve ik dan, denk ik..-

De heftigheid van de scheldwoorden vind ik moeilijk in te schatten, het hangt er van af waar je bent, met wie je bent, tegen wie je het zegt, in welk land of welke regio je bent, met welke reden je het zegt en hoe je het zegt. Ik zou zeggen: beter een woord te weinig dan ruzie, toch?

Cállate
Kajate, houd je mond. Het ligt er aan hoe je het zegt, of dit erg gemeen is of niet. Ik gebruik het zelf nooit want ik vind het erg hard overkomen, maar het wordt wel veel gebruikt hier.

Capullo 
Kapoejo, eikel. Naar mijn mening niet heel heftig, maar ook niet echt aardig.

Coño/culo
conjo, koelo, kut, kont. Coño wordt als uitroep gebruikt, positief of negatief. Coño, wat een coole auto, of, laat me met rust, coño. De culo kun je kussen, net als in het Nederlands, kus mijn kont.

Cabrón
Kabron, bok (eikel). Volgens mij een iets minder heftig scheldwoord.

Gilipollas
Gielipojas, klootzak. Best wel heftig scheldwoord.

Hijo puta 
Iegopoeta, ‘son of a bitch,’ best gemeen. Maar het wordt anders opgevangen als je zegt: “Wauw, heb jij even geluk, hijoputa.” of “Wat een coole schoenen, wat een hijoputa ben je toch!” Dit ligt wel aan de regio, in sommige delen van Spanje doen ze dit weer niet.

Hostia!
Ostia, letterlijk: hostie. Je kunt iemand een hostia geven, een stoot, maar het is ook een uitroep als ‘shit!’

Idiota
Idioot. Een niet zo  heel erg, en veel gebruikt scheldwoord.

Joder
Goder, neuken (sorry).  Gebruik je als de Engelse ‘fuck!’ of jodete, godete, fuck you.

Maldito ~ 
Maldieto, verdomd/vervloekt ~. Dit wordt als een weinig beledigend woord ontvangen, maar het ligt er net aan wie je vervloekt.

Mierda, vete a la mierda
Mjerda, bete a la mierda, poep, krijg de schijt/rot op. Ik vind dit zelf niet echt heel aardig.

Muérete
Mwerete, sterf. Niet zo aardig natuurlijk. Tenzij iemand een doodswens heeft.

Me cago en la ~
Me kako en la~, ik poep in ~. Deze uitroep wordt erg veel gebruikt, en vaak ingevuld met leche, melk. ‘’Me cago en la leche,’ zeg je bijvoorbeeld als je op je duim slaat. Je kunt ook poepen op je leven, iemand anders leven, op de moeder van iemand anders of op bijvoorbeeld het koningshuis, ligt er net aan hoe veel je moet, denk ik.

Pendejo
Pendego, sukkel, dombo, eikel. Niet heel heftig, geloof ik, en letterlijk vertaald is het de eenjarige plant”gewone melkdistel.”

Puta/puto
Poeta, poeto, hoer. Je kunt het als scheldwoord gebruiken, maar het ook voor een woord zetten om het te vervloeken. ‘El puto coche,’ die ~ auto.  ‘De puta madre,’ is een euforische uitlating. “Dit feest is de puta madre!” Het werkwoord Putear betekent irriteren, vervelend doen.

Sinvergüenza/maleducado
Sinbergwensa / maleedoekadoo, schaamteloos, slecht opgevoed. Dit kun je tegen iemand zeggen die onbeleefd, schaamteloos of bijdehand doet. Ikzelf geloof dat het niet heel grof is, maar je kunt er iemand wel mee beledigen, want niemand wil zo genoemd worden.

Tonto/tonta
Tonto/tontaa, dom. Niet zo heel erg, maar het ligt er net aan hoe je het gebruikt. Als je er een verkleinwoordje van maakt, tontito/tontita, is het al helemaal niet zo heftig ‘dombo’tje!’

Que te den
Ke te den, ‘dat ze je geven.’ Wie en wat ze je dan geven mag je zelf invullen, maar het zullen geen bloemen en kusjes van liefdevolle kittens zijn.

Zorra
Zorraa, vrouwelijke vos, slet. Ik hoor het niet veel, gelukkig maar.

De bekende “Por que no te callas?” van de oud-koning Juan Carlos tegen ex-president van Venezuela Hugo Chavez: (vanaf 00:13)

Nog inspiratie nodig voor originele Nederlandse scheldwoorden? Kijk op mijn favoriete site: http://www.taalkabaal.nl/scheldwoorden.

Missen jullie nog woorden of hebben jullie nog een aanvulling?

 

13 thoughts on “Spaanse Scheldwoorden – Vieze woorden

  1. Het is Hijo De Puta, niet Hijo Puta. Ik ben zelf latino dus kan/kon wat woordjes spaans. Enne tegen iemand die iets fouts doet kun je zeggen Que Tonyo Eres (ke tonto eres) wat betekent hoe dom kun je zijn.

    Like

  2. Pingback: De Blog Top Drie Tag + Spam je blog! | Sherita Jager

  3. Pingback: Zal ik over een jaar ook..? « Lief & Leed

  4. Pingback: Meer lieve Spaanse woorden | lief & leed

  5. Pingback: Spaans Woord van de Week: Lieve Spaanse woorden | lief & leed

  6. Geweldig, ik kende ze nog allemaal, dat soort woorden leer je alleen als je er echt even woont. Ik vond het toen ook schokkend om bijvoorbeeld een oud vrouwtje het woord coño te horen gebruiken!

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

