Turkse vrouwen mogen niet lachen

Als iedereen elke dag naar een onbekende lacht, zal de wereld gelukkiger zijn, daar ben ik van overtuigd. Lachen is fijn, gezond, leuk, lekker. Er zijn zelfs indianenstammen die hun baby pas een naam geven, als hij of zij voor het eerst heeft gelachen, want dan ‘ben’ je pas echt.

Helaas, is niet iedereen het er mee eens. Zo schijnt God lachende vrouwen onrein te vinden, aldus de Turkse viezepresident Bulent Arinc. “De Koran stelt dat,” zegt hij. “En om de maatschappij moraal bij te brengen, zou iedereen de Koran opnieuw moeten lezen, en bestuderen, en zo zou men erachter komen dat lachen op straat, als vrouw zijnde, not done is.”

Beste Arinc,
Ik hoop dat je een vrouw tegenkomt met de meest prachtige lach van de wereld, en je stapeldolverliefd wordt op haar. En dat zij jouw leven mag verblijden, en dat je vanaf dat moment, waar je ook komt met bloemblaadjes en glitters zult strooien, in plaats van inhoudsloze verwijten.
Een vrolijke lach en veel liefs ,
Sherita

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

 

5 thoughts on “Turkse vrouwen mogen niet lachen

Laat een comment achter, vind ik leuk!

