Rascisme zonder schaamte, over Moren enzo

“Waar kom je vandaan?” is het eerste wat hij vraagt, als ik informeer naar de beschikbaarheid van een appartement wat hij te huur heeft staan. Ik ben altijd op zoek naar iets mooiers, groters, goedkopers en beters hier in het centrum van Madrid, en kijk dan ook vaak online.

-Ik kom uit Nederland.-

“Oke, perfect,” is zijn antwoord. Ik kijk naar zijn profielfoto, en hij lijkt een beetje een engerd. En die vraag van net, voedt mijn vooroordeel; hij is niet helemaal 100. Als ik naar de bezichtiging ga, blijkt mijn voorgevoel juist te zijn.

“Je vriend is toch geen ‘Moro,’ hè?” -Moor, Noord-Afrikaan. “Ik verhuur niet aan Moro’s, die zijn niet te vertrouwen. Tsja, Moro’s zijn gewoon niet oké, als je met een Moor trouwt dan heb je 90% kans dat hij je als een slaaf gebruikt en je slaat.”

Ik ga tegen hem in, zeg dat zijn opmerking erg racistisch is, en vertel hem dat half Spanje Moor was en dus nog deels is, -ik had hem ook nog kunnen zeggen dat je de Arabische invloeden in de architectuur, zang, taal en gebruiken nog overduidelijk kunt terugvinden, dus dat hij niet alleen de ‘Moren’ maar ook zijn eigen volk en cultuur beledigt, maar goed, dat achteraf.-

Bovendien blijkt hij toch een hopeloos geval. “Aan Italianen en Argentijnen verhuur ik ook niet,” voegt hij later nog toe. Alsjeblieft, don’t reproduce!

Wel jammer van dat appartement.

4 thoughts on “Rascisme zonder schaamte, over Moren enzo

Laat een comment achter, vind ik leuk!

