Holanda & Los Paises Bajos

In Spaans Woord van de Week behandel ik iedere week een Spaans woord. Vaak zijn het opvallende of grappige woorden. Deze vertaal ik, en met een uitleg erbij blijven ze misschien zelfs wel in je geheugen hangen!

Ik sta in een locutorio -een internetcafe, om geld te versturen naar het buitenland. Bij dit soort transacties neem ik altijd mijn Nederlandse paspoort mee, aangezien mijn verblijfsvergunning voor Europeanen in Spanje, mijn N.I.E., niets voorstelt zonder officiële legitimatie. De jongen die mij helpt kijkt lang naar mijn paspoort. “Uit welk land komt dit?”

-Holanda,- zeg ik. Ik ben gewend Holanda te zeggen, want als ik Paises Bajos zeg, kijkt iedereen mij altijd vreemd aan.

De jongen zoekt in de lijst met landen onder de H. Honduras… Hong Kong… Maar geen Holanda. Hij lijkt in de war. 

 

-Kijk eens onder de P van ‘Paises Bajos,’ zo heet Holanda eigenlijk,- zeg ik tegen hem. Hij scrolt en zoekt en kijkt, en als hij voor de tweede keer voorbij Paises Bajos scrolt, roep ik heel hard stop. Hij schrikt en stopt eindelijk.

Nog steeds verward roept hij zijn collega. “Dit meisje komt uit Holanda maar ik heb hier alleen iets van -met toegeknepen ogen kijkt hij weer naar zijn scherm- Paises Bajos.” Het meisje kijkt mij nu ook verward, en zelfs enigszins achterdochtig aan. 

Ik wil ze een uitleg geven over de Nederlandse geschiedenis, de naamgeving, maar ook over de taal, want ja, ik spreek holandés, en als ik het met een zachtere ‘g’ doe, lijkt het wel weer flamenco -Vlaams.

Ik heb het maar gelaten, ze geloofden mij gelukkig op mijn bruine ogen, Paises Bajos is écht Holanda. Maar de volgende keer zal ik ze onderstaand filmpje laten zien.

Laat een comment achter, vind ik leuk!

