Egyptische mannen, gedraag je!

Egyptisch acteur Waleed Hammad liet met een verborgen camera zien hoe het er als vrouwzijnde aan toegaat op straat in Egypte. Real life video’s zijn altijd schrokkend, en hoewel het geen diepgaande journalistiek is, vind ik het altijd zeer interessant: het gaat om de echte wereld.

Waleed Hammad werd als vrouw continu lastiggevallen, bekeken, nageroepen en zelfs bijna een uur lang achtervolgd. Hoewel straatintimidatie bij de wet verboden is, is er nog weinig actie ondernomen en het is dan ook een groot probleem waar vrouwen van alle klassen en in alle kledingdracht last van hebben.
Van de Noord-Afrikaanse landen heb ik Jordanië, Marokko en Egypte bezocht, en ik ben niet van plan snel terug te gaan naar Egypte, juist vanwege de straatintimidatie -zelfs toen ik met mijn vader liep!- Jammer, het is een prachtig en interessant land, maar ik pas ervoor om zo behandeld te worden.

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

7 gedachtes over “Egyptische mannen, gedraag je!

  1. We zijn een drietal keer naar Egypte geweest en hebben ervaren dat toestanden zoals die beschreven door CNN schering en inslag zijn. Ik ben geen racist, wel integendeel, maar hier zou en toch wel van die neigingen kweken…

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

