Boerkaverbod Frankrijk

Deze week: Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft het omstreden Franse verbod op gezichtsbedekkende kleding gehandhaafd. Een moslima had de wet aangevochten, omdat ze zich erdoor gediscrimineerd voelde. Ik dacht direct aan wat ik een paar jaar geleden meemaakte, en wat tot de dag van vandaag nog vers in mijn geheugen staat:


Het is juli 2010. Ik sta in een vrouwentoilet op het vliegveld in Casablanca, Marokko. Ik wacht op een vrij toilet terwijl ik naar twee spelende kinderen bij de wasbak kijk. Een volle vrouw met rode wangen, de moeder, lacht naar mij. Ze heeft een mooie jurk van katoen aan. De jurk is lang en bedekt haar schouders. Haar rondingen zijn te zien door de jurk heen, maar het staat haar goed.

De vrouw kijkt in de spiegel en pakt een lang stuk stof, waar ze haar haar losjes mee bedekt. Ze zet de punten vast met een paar speldjes. Haar jonge kinderen hebben ondertussen veel pret met de kraan, en hun moeder lacht hartelijk mee. De sluier staat haar erg mooi, maar daar blijft het niet bij. Het gaat plotseling erg snel. Er liggen nog een paar lappen stof naast de wasbak, en een voor een pakt ze deze op, en vouwt ze ze sierlijk rond haar hoofd, gezicht en schouders.

Ineens zie ik haar mond, neus en rode wangen niet meer. Ik denk dat ze nog steeds lacht, naar haar kinderen en naar mij, maar ik weet het niet zeker. Haar rondingen verdwijnen ook als ze een laatste lange zwarte mantel aantrekt over haar mooie jurk heen.

Haar kinderen zijn uitgespeeld. Zij is ook klaar, met haar niqab aan, is klaar voor de buitenwereld. Met z’n drieën verlaten ze het toilet. Even later, buiten de toiletten, kijk ik nog eens rond. Ik zie haar niet meer.

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

One thought on “Boerkaverbod Frankrijk

Laat een comment achter, vind ik leuk!

