Meriam Ibrahim is vrij!

De Sudanese Meriam Ibrahim had het allemaal. Werk als arts, een lieve echtgenoot, een kindje, en haar tweede baby was zelfs op komst. Maar plots stortte haar wereld in. Een jaar geleden werd ze gearresteerd en aangeklaagd. Ze had niet gestolen, bedrogen of gemoord. Nee, erger nog, ze had de hoofdzonde begaan..

Als moslimzijnde had ze overspel gepleegd, want haar huwelijk met haar christelijke man was niet geldig volgens de Shariawetgeving die geldt in Sudan. En seks binnen een ongeldig huwelijk, wordt gezien als overspel. Dat Meriam zichzelf in de rechtbank verdedigde, door te zeggen dat ze is opgevoed door haar christelijk orthodoxe moeder, en ze volgens eigen zeggen christelijk is -haar islamitische vader verliet haar moeder op jonge leeftijd-, hielp niet, maar maakte het erger. De rechtbank klaagde haar aan vanwege afvalligheid. Meriam, acht maanden zwanger, werd tot de strop veroordeeld. De dag na de geboorte van haar kind zou de jonge Sudanse na honderd zweepslagen, opgehangen worden.

De wereld stond op zijn kop en mensen kwamen in actie. Via internationale campagnes van onder andere Amnesty International, waren er in korte tijd meer dan 600.000 handtekeningen verzameld. De wereldwijde belangstelling voor deze zaak heeft ervoor gezorgd dat Meriam deze week is vrijgelaten. Samen met haar -Amerikaanse- man en kinderen verblijven zij nu op de Amerikaanse ambassade, om zo snel mogelijk Sudan te verlaten en zich te gaan vestigen in de Verenigde Staten.

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

9 gedachtes over “Meriam Ibrahim is vrij!

  1. Ik begreep dat ze op het vliegveld weer opgepakt is? Omdat haar reispapieren niet in orde waren? Dat was twee dagen geleden. Ik hoop echt met heel mijn hart dat ze zo snel mogelijk dat land kan verlaten.

    Like

  2. Middeleeuwen!!!!!!!!!!! Ik geloof het nogsteeds niet. Barbaren zijn het. Hoera dat ze vrij is, maar wat verschrikkelijk dat we überhaupt hoera moeten roepen en dat dit mag bestaan.

    Liked by 1 persoon

Laat een comment achter, vind ik leuk!

