Het land van Duizend-En-Een-Verkrachtingen

Afgelopen weekend waande upcoming wijk Lavapies zich in de sferen van duizend-en-een nacht. Bollywood all over. Ik heb heerlijk gegeten en veel mooie kleding en sieraden bekeken. India roept bij mij -en bij vele anderen, denk ik zo- aangename gevoelens op. Ik zou het land graag een keer bezoeken.

Maar wat de laatste tijd vooral het nieuws regeert, zijn de verkrachtingen, misbruiken, martelingen en moorden op vrouwen. Het ogenschijnlijke vriendelijke land heeft duistere gewoontes en tradities. Vorig jaar is er een wet ingesteld, waarmee wat voor geweld tegen de vrouw dan ook- zwaarder bestraft zou worden. Deze wet was een reactie op de gruwelijke groepsverkrachting en dood van een jonge vrouw in een bus, twee jaar geleden.

De wet heeft in de praktijk nog niet gewerkt. Een paar weken geleden werden twee tieners, nichtjes, gruwelijk verkracht en aan een boom opgehangen. Een paar dagen later stak een echtgenoot zijn vrouw in brand, terwijl zij borstvoeding gaf aan hun baby. Moeder en dochter werden voor dood achter gelaten, en overleden een paar dagen later. De reden voor dit gruwelijke misdrijf? De bruidsschat was niet groot genoeg, en de man wilde geen dochter maar een zoon. En afgelopen week is opnieuw een meisje verkracht, gedwongen zuur te drinken en gewurgd. Gewoon, zomaar, “boys will be boys“.

En eerlijk? Ik kan nog wel even doorgaan zo. Ik hoef niet eens moeite te doen, er zijn veel recente verkrachtingsberichten te vinden. En echt niet alle verkrachtingen, martelingen en moorden halen het nieuws. Volgens officiële cijfers wordt er iedere 22 minuten een vrouw verkracht in India, onofficiële cijfers liggen nog hoger. Maar dit lijkt geen belangrijk probleem voor de overheid. De politie komt pas in actie als er demonstraties zijn, ze hebben vast iets beters te doen.

Dus daarom dit bericht. Want het feit dat anno nu, in een populair vakantieland, vrouwen worden verkracht, gemarteld en opgehangen, is gruwelijk, schandalig en alarmerend. India, schaam je, doe er wat aan.

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

10 gedachtes over “Het land van Duizend-En-Een-Verkrachtingen

  1. Het is inderdaad verschrikkelijk, en dit kan en mag ook in geen enkele omstandigheid goed gepraat worden! Ik heb een aantal petities ondertekend, maar ik merk toch ook bijzonder weinig internationale druk… Schande!!

    Like

  2. Soms lees ik woorden in de strekking van: Dat dit nog bestaat tegenwoordig.
    Ik vraag me echter af hoe het kan dat dit soort taferelen – nee, verschrikkingen – überhaupt kunnen bestaan, in welke tijd en welk land dan ook. Extra wonderlijk is het ook nog dat dit veel in landen voor komt waar men (extreem) gelovig is, terwijl geloven dit bij mijn weten toch echt niet propageren; in tegendeel.

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

