Geef mij Consuelo

In Spaans Woord van de Week behandel ik iedere week een Spaans woord. Vaak zijn het opvallende of grappige woorden. Deze vertaal ik, en met een uitleg erbij, blijven ze misschien zelfs wel in je geheugen hangen!

Geïnspireerd door mijn pechvogel Don Carlos, die aan zijn val een lelijke breuk, een paar schroeven en een plaatje, heeft overgehouden en sindsdien plat ligt, een mooi zacht woordje. Consuelo.

Andere Spaanse woorden hebben vaak veel lettergrepen, die niet soepel in elkaar overgaan, en heel wat gekke bekken veroorzaken. Consuelo daarentegen, glijdt soepel zonder gekke keelklanken, met een golvende tong, over de lippen. Dit mooie woord heeft ook een mooie betekenis en is tevens een meisjesnaam. Troost.

 consuelo.

(De consolar).

1. m. Descanso y alivio de la pena, molestia o fatiga que aflige y oprime el ánimo.

2. m. gozo (‖ alegría).

3. m. misericordia (‖ pieza en los asientos de los coros de las iglesias).

Real Academia Española © 

Hebben jullie nog leuke ideeën om te doen, voor iemand die in bed ligt?

One thought on “Geef mij Consuelo

Laat een comment achter, vind ik leuk!

