Verschijningen in het ziekenhuis

In de hal van het ziekenhuis zit ik op de grond, voorovergebogen over mijn computer. Ik zocht een rustige ruimte om een vlucht om te boeken, en vond die plek in de hal. De ziekenhuisvrijwilligers -twee vrouwen van rond de vijftig- komen naar mij toe. “Gaat het goed, meisje? Alles oké?” vragen ze bezorgd.

ida_Peerdeman
Ida Peerdeman

Als ik zeg dat alles goed is, en ik bezig was op de computer, zijn ze gerustgesteld. “Maar waar kom jij vandaan met dat mooie accent van je?”, vragen ze daarna nieuwsgierig. Als ik zeg dat ik uit Nederland kom, bereid ik mij mentaal voor op vragen die komen, over de molens, tulpen, wiet en de rosse buurt. Maar nee, ze vragen naar ene ‘Ita Piedermans.’ Eh quien?

Ik kijk een beetje verward, en typ ‘Ita Piedermans’ in op Google. Ik krijg geen zoekresultaten, maar de vrijwilligers zijn vastberaden. “De heilige van Nederland, of van Amsterdam, of zo, dat is zij!” Ik kijk nog waziger en dan hebben ze het door. “Ah, jij bent niet Katholiek,” knikken ze bevestigend naar elkaar.

Zoek maar op ‘la Señora de Todos los Pueblos’ – de ‘alle-dorpen/volken-vrouw.’ En ja hoor ze hebben gelijk, ik vind het verhaal van de Amsterdammer Ida Peerdeman. Deze Rooms-Katholieke kreeg tijdens haar leven (1905-1996) Mariaverschijningen. Maria verscheen 56 keer aan haar, en noemde zich in haar verschijningen Vrouwe van Alle Volkeren. Haar zus schreef alle boodschappen op. Na -in het begin- veel ongeloof, wat duiveluitdrijvingen maar veel vastberadenheid en doorzettingsvermogen, zijn de verschijningen in 2002 door de Katholieke kerk als authentiek erkend.

Hebben jullie ooit eerder gehoord van deze Bekende Nederlander?

9 gedachtes over “Verschijningen in het ziekenhuis

Laat een comment achter, vind ik leuk!

