Hoe word je gelukkig?

Dat een post van een verdwaalde twintiger ons zou moeten vertellen hoe je gelukkig wordt, is eigenlijk best treurig. Maar ik moet zeggen dat ik ook graag klik op de ‘hoe word je ….’ berichten op hippe websites, waar mooie foto’s van liefelijke meisjes in pastelkleurige outfits ons vertellen hoe je weer oprecht kunt gaan genieten.

Heel de wereld is op zoek naar een wonder. En we klikken en we doen, en we gaan en we herhalen, alles in de zoektocht naar het geluk. Maar ergens weten we wel al dat gelukkig zijn, te maken heeft met ‘innerpeace.’ Want let maar op, daar hebben dit soort posts vaak mee te maken.

Maar dat is niets nieuws, blijkt maar weer. Opnieuw ben ik het geweldige boek van Jostein Gaarder aan het lezen. ‘De Wereld van Sofie,’ iemand er al mee bekend? Een roman over de geschiedenis van de filosofie.

En blijkt dus, Socrates -470-399 v. C-, één van de eerste moderne filosofen, die een enorme invloed heeft uitgebracht in de Europese manier van denken, was de hipster van nu. Met zijn baard, staand op een markt, bedacht hij zich ineens:

“Het is onmogelijk om gelukkig te worden, als je tegen je overtuiging in handelt. En hij die weet hoe je een gelukkig mens wordt, zal dat ook proberen te bereiken. Daarom zal hij die weet wat juist is ook het juiste doen. -mensen die niet het juiste doen, weten dus niet beter, want het niet juiste doen, maakt je ongelukkig.- Want niemand wil immers ongelukkig zijn.”

Zorgen dat je het verschil tussen juist en onjuist weet, en daar naar leven, maakt geluk.

Zo, dat was even diepgaand, hè?

18 thoughts on “Hoe word je gelukkig?

  1. Mooi artikel..food for thought!
    Wat is goed en juist? Volgens Socrates: geweten. Maar wat als ik “gewetenloos” ben? Of als mijn geweten of “juiste” hevig botst met de jouwe? Dan zou ik in principe gelukkig worden door jou ongelukkig te maken…..?..
    Socrates zei ook: “het verstandigst is zij die weet wat ze niet weet”. Een filosoof is iemand die inziet dat hij veel dingen niet begrijpt.

    Volgens Aristoteles wordt een mens alleen gelukkig als hij van al zijn vermogens en mogelijkheden gebruik maakt. En zijn er drie vormen van geluk: de eerste vorm van geluk is een leven vol lust en genot. De tweede vorm is het leven als vrije en verantwoordelijke burger. De derde is het leven als onderzoeker en filosoof. Alle drie de voorwaarden moeten aanwezig zijn om als mens gelukkig te leven.

    Volgens Descartes is de mens tevreden als hij geen onvervulde verlangens koestert. Geluk kan bereikt worden door de verlangens te bevredigen of door ze te disciplineren.

    Maar Jah…moet je wel weer weten wat je verlangens zijn. Terwijl je helemaal niks zeker kunt weten..

    En zo weet ik nog niks! 😄😄😄

    Knuf van Lis.

    Like

    • Ps. Plato legt uit wat “goed” inhoudt…eu prattein : dit betekent enerzijds ‘goed handelen’ (dus: goed voor anderen), maar tevens ‘het goed maken’ in de zin van ‘gelukkig zijn’ (dus: goed voor jezelf).

      Like

      • Sorry…hoor. Als laatste, beloofd!
        Wist je dat Plato’s “The Republic” (Totalitaire staat) geschreven naar het gedachtegoed van Socrates (die immers zelf helemaal niets heeft geschreven) een enorme inspiratiebron was voor….Marx en Hitler. Die wisten wel hoe ze iedereen gelukkig moesten maken en handelden naar eer en geweten. Hún geweten.

        Ik sluit me aan bij Popper:
        In die zin ontwikkelde de Duits joodse filosoof Karl Popper zijn fundamentele kritiek op het historicisme, de gedachte dat vaste patronen de ontwikkeling van de mens bepalen en tot zijn geluk konden leiden.
        Hij verzette zich tegen elke vorm van planning, tirannie en profetie. In zijn boek De Armoede van het Historicisme gaat hij naar de kern van de zaak. ‘Als we de wereld niet opnieuw in het ongeluk willen storten, moeten we onze dromen over het gelukkig maken van de wereld opgeven. Maar we moeten desondanks toch wereldverbeteraars blijven – maar bescheiden wereldverbeteraars. We moeten ons tevreden stellen met de nooit eindigende taak het lijden te verminderen, vermijdbaar kwaad te bestrijden, misstanden op te ruimen;

        en daarbij moeten we steeds de ogen open houden voor de onvermijdelijke ongewilde gevolgen van ons ingrijpen, die we nooit geheel kunnen voorzien en die maar al te vaak de balans van onze verbeteringen passief doet staan.’

        Liked by 1 persoon

  2. Boek staat hier ook in de kast. Was verplichte lesstof voor filosofie op mn opleiding en een van de weinige boeken die ik nog heb van toen. Toevallig laatst nog eens gelezen, blijft indrukwekkend

    Like

  3. Wat een uitzonderlijk lang stukje van jou, Sherita.
    ‘De wereld van Sofie’ ken ik niet maar ik ga het boek volgende week toch eens lenen uit onze plaatselijke bibliotheek. Ik heb het gevoel dat het wel eens iets voor mij kan zijn… Dank voor de tip!

    Like

  4. Wauw sheriet! mooi hoor! Ik volg nu het vak filosofie! Socrates net gehad.. Maar ik krijg praktisch alle filosofen. Dan wordt het iets minder leuk haha! Maar toch interessant allemaal. Zonder hen zouden we ook njet zijn waar we nu zijn!

    Liked by 1 persoon

Laat een comment achter, vind ik leuk!

