Project Unbreakable

‘Stop tegenspartelen, je doet alleen maar jezelf pijn!’ roept Jennifers belager haar toe als hij haar verkracht. Van de foto waar Jennifer een groot wit vel vasthoudt, met deze tekst erop, krijg je kippenvel.

Deze foto, en anderen uit de reeks van de New Yorkse kunstenares Grace Brown haalden twee jaar geleden het wereldnieuws. De foto’s maken deel uit van Project Unbreakable, een campagne om slachtoffers van seksueel misbruik te helpen. “Ik wilde een fotoserie maken over straatgeweld in New York,” vertelt Grace. “Maar toen nam een vriendin, mij in vertrouwen. Ze vertelde dat ze op haar 14e seksueel misbruikt was op een feestje.” -Je wilde het zelf- verweet de zestienjarige aanvaller haar. Grace fotografeerde haar vriendin met deze woorden opgeschreven op een wit vel,en plaatste de foto op het internet. “Ik wilde de kracht van de woorden die toen tegen haar waren gebruikt, wegnemen. Hiermee hoopte ik dat mijn vriendin het seksueel misbruik zou kunnen verwerken.”

Na het uploaden ging de foto binnen no-time de foto de wereld over, en ontving Grace honderden mails van vrouwen en mannen, die allemaal slachtoffers zijn van seksueel geweld. “Het zijn verdrietige verhalen. Ik heb zelfs een mail van een dertien jarig meisje ontvangen. ‘Doe je ogen dicht. Dit kan een beetje pijn doen,’ zei haar verkrachter tegen haar. Wanneer deze vrouwen de woorden opschrijven, is het alsof ik een trap krijg in mijn maag. Het is nooit makkelijk.” Kijk voor meer informatie en foto’s op haar website.  

NOTE: Dit artikel -aangepast- is drie jaar geleden al in de Grazia gepubliceerd -ik volgde daar mijn stage en heb dit artikel toen zelf geschreven.-

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

13 thoughts on “Project Unbreakable

Laat een comment achter, vind ik leuk!

