Woord van de Week: Mogollón

Soms zijn er van die woorden die je achtervolgen. Al een tijd geleden hoorde ik op televisie het woord mogollón. En toen ik eenmaal de betekenis leerde, hoorde ik het overal; gek is dat niet, dit woord is hip en wordt voor alles gebruikt.

Het betekend iets van: heel veel, heel erg, erg, heel.
Maar het doet mij vooral denken aan mongool…

mogollón
, na.
(Del it. moccobello o cat. mogobells, propinay estos del ár. muqābil, compensación).

1. adj. p. us. holgazán.

2. adj. p. us. gorrón (‖ que vive a costa ajena).

3. m. coloq. Gran cantidad de algo.

4. m. coloq. Lío, jaleo.

5. adv. coloq. mucho (‖ con abundancia).

de mogollón.

1. loc. adv. de balde (‖ gratuitamente).

2. loc. adv. Mal, descuidadamente o con apresuramiento.

3. loc. adv. coloq. de gorra.
Real Academia Espana

2 thoughts on “Woord van de Week: Mogollón

Laat een comment achter, vind ik leuk!

