Recept: Heerlijke Pan Tomaca

Normaal geschreven, post ik geen recepten, maar nu het weer lente is en pan-con-tomate1het steeds warmer wordt, wil ik jullie dit heerlijke recept niet onthouden. Voor wie het nog niet kent: Pan Tomaca.

Dit simpele en goedkope broodgerecht komt oorspronkelijk uit Catalonië. Daarom heet het ook Pan Tomaca, op z’n Catalaans en niet Pan Tomate, zoals ze het in het Castiliaans zouden zeggen. Ik ontbijt als het lekker weer is, eigenlijk altijd met een paar sneetjes Pan Tomaca, en ik raak er maar niet op uitgekeken!

Nodig:
Wit brood/stokbrood
1/2 tomaten                                       
Olijfolie                                                
Zout en peper                                      
Broodrooster
Rasp en kommetje

Doen:
Rooster het brood
Rasp de tomaten -middengrote rasp-
Meng het raspel met olijfolie, zout en peper naar smaak
Beleg je brood met het tomatenmengsel (eet meteen op, anders wordt het brood zo papperig)

Optioneel: wrijf het brood voor het beleggen in, met knoflook. 

¿Wie kende dit recept al?

NOTE: Dit is mijn manier om de Pan Tomaca te bereiden, er zijn tientallen recepten, maar ik vind dit de makkelijkste en lekkerste.  

 

 

13 gedachtes over “Recept: Heerlijke Pan Tomaca

  1. Ah lekker! Ik was dit recept eigenlijk al weer helemaal vergeten.
    Als ik in een luie bui ben wrijf ik gewoon alleen met de tomaat over het brood ipv te raspen (lazzzzzzzy)

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

