Sexist van het Jaar…

Zanger Robin Thicke is door de Amerikaanse organisatie End Violence Against Women uitgeroepen tot ‘ Sexist van het Jaar’ Ja, die Robin Thicke die ook het populairste nummer van 2013 maakte -Blurred Lines,- weet je met die videoclip waar al die naakte -ohnee, ze dragen een huidskleurige string- modelletjes in rondhuppelen.

En over diezelfde videoclip had Daphne Deckers toen een woordenwisseling met de zanger, bij RTL Boulevard. Robin verdedigde zichzelf: zelfs zijn vrouw zou gezegd hebben dat de blootste versie beter was. -ja diezelfde vrouw die nu van hem scheidt.-

Goed, die Robin Thicke met dat nummer dus, Seksist van het Jaar, back to the point.

Ik ben pro vrouwenrechten, feminisme, anti-objectificatie, kan niet tegen vervelende of creepy mannen op straat, dus ik zou mijn okselhaar moeten laten staan als protest tegen deze man. 

MAAR zolang vrouwen als bijvoorbeeld Rihanna, Miley Cyrus, Ke$ha, Beyoncé en andere artiesten ook hitsig over seks zingen, over de grond kruipen, bondage video’s maken en met veel mediageilheid vrijwel geheel naakte foto’s op het wereldwijdeweb plaatsen, mag Robin Thicke van mij best een vunzig liedje met een nog vunzerige clip maken.

Eigenlijk, de clip stoort mij absoluut niet. Ik vind het erger om videoclips te zien met twintig, tegen een stoere man aantwerkende, vrouwen. Waar de vrouwen zo stoeipoezerig doen en kijken, met opgepompte borsten en trillende billen. 

Dát vind ik pas neerbuigend en objectificerend. Niet slanke, nette, ‘normale’, rondhuppelende dames in huidskleurig ondergoed.

Voor degenen die het nummer nog niet kennen, of het -net als ik- elke kans aangrijpen om het nummer toch te horen, zie hier:

Vraag: Is dit volgens jou inderdaad de grootste seksist of niet? En kan het nummer + videoclip echt niet? 

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

7 gedachtes over “Sexist van het Jaar…

  1. Door de clips met teveel x-rated content ben ik afgehaakt (Rihanna en consorten), maar deze clip inclusief song mag blijven. En dat Robin iets te intiem wordt als je met hem op de foto gaat, zie ik voor het gemak dan maar even door de vingers :-)!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik had het nummer wel eens op de radio gehoord, maar de clip nog nooit gezien. Ik zie dit ook véél liever dan die opgepompte drilbillers. Geen idee of het zo bedoeld is, maar ik vind het humor.

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

