Foto Madrid: Semana Santa en De Takkenfiets

Afgelopen zondag is in Spanje ‘Semana Santa’ begonnen. Van Palmzondag tot Stille Zaterdag, is heel katholiek Spanje in de ban van Jezus, boetedoening, rouwen en processies. Maar zondag waren ze echt vooral vol van…. olijftakjes.

Na wat rondgevraagd te hebben kwam ik erachter dat het dus vanwege ‘Dia de Ramos’ was, Palmzondag.

Overal liepen mensen met een bosje takjes, die je zo van straat kon pakken -er lagen hele stapels naast de kerken- of ingebonden en al kon kopen van de ‘gitanos,’ de zigeuners die voor de kerk ook andere mooie gevlochten palmtakken verkochten.

En toen gisteren vond ik ineens een olijftakje, gebonden aan mijn fietsstuur. Ik had mijn fiets zondagmiddag netjes op de galerij van mijn complex geplaatst, en hem sindsdien niet meer aangeraakt.

Toen ik het takje zag twijfelde ik even dit nou een vloek of zegen was,-het was nog vroeg- maar ben van het laatste uitgegaan. Mijn nieuwe fiets is dus door een onbekende weldoener uit mijn complex gezegend. Echt lief.

2014-04-14 11.50.28

 

6 gedachtes over “Foto Madrid: Semana Santa en De Takkenfiets

  1. Ik herinner mij van vroeger dat de palmtakjes (hier buxus) die op palmzondag tijdens de misviering gewijd waren wel eens tussen de kruisbeelden in de woningen gestoken werden. Nu hangen er geen kruisbeelden meer en haast niemand gaat nog naar de mis.
    Jij kan ongetwijfeld weer een jaar veilig fietsen :-)

    Liked by 1 persoon

Laat een comment achter, vind ik leuk!

