Milquets Seksisme

Misschien weten jullie het al, misschien ook niet. Het zat er al een tijd aan te komen, maar sinds vorige week is het officieel strafbaar om seksistische opmerkingen op straat te maken, in België.

Al sinds de veelbesproken documentaire ‘Femme de la Rue,’ twee jaar geleden, is minister Joëlle Milquet bezig met seksisme strafbaar te maken. En dat is haar dus nu gelukt.

Seksisme op straat, het werk of het internet wordt vanaf nu beboet. De boete kan oplopen tot duizend euro. En onder seksisme verstaan we volgens de nieuwe wet: ‘elk gebaar of gedrag, dat uitdrukkelijk tot doel heeft iemand te misprijzen, op basis van diens geslacht, of dat tot doel heeft hem/haar als ondergeschikt te beschouwen of te reduceren tot zijn/haar seksuele dimensie, wat een ernstige aanslag op zijn/haar waardigheid betekent.

Ik vind het bewonderenswaardig dat minister Milquet zo heeft gehamerd op deze wet, maar ik denk dat het in praktijk niet zal werken.Ik vind de omschrijving niet volledig genoeg. Als iemand slim genoeg zijn vervelende opmerkingen formuleert, kan hij altijd vrijuit gaan.

Maar aan de andere kant begrijp ik dat de wet op deze manier is geformuleerd. Dit om tegen te gaan waar critici voor vrezen: misbruik of verkeerde interpretatie van de wet. 

Maar goed, beter iets dan niets, denk ik zo?

Ik zou namelijk ook niet weten hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Vraag: Hebben jullie een beter idee?

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

7 thoughts on “Milquets Seksisme

  1. Eindelijk, dat deze wet er gekomen is! :) Maar inderdaad, in praktijk zal het weer heel verschillend zijn dan in theorie. Want als je nu bijvoorbeeld als vrouw beledigd wordt op straat en seksistische opmerkingen naar het hoofd geslingerd krijgt. Wat doe je dan? Naar de politie gaan en zeggen: die daar! Er moeten al politiemensen in de buurt rondlopen wil dit opgemerkt worden en aangepakt worden. Ik denk niet dat deze wet in praktijk veel zal gaan uitmaken…

    Like

  2. Ik zou het echt niet beter kunnen formuleren. Ik vind het wel straf dat daar een wet voor moet gemaakt worden. Indien iedereen op een vanzelfsprekend respectvolle manier met zijn medemens zou omgaan waren die boetes niet nodig!

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

