Huis-, tuin-, en keukenseksisme

Wie kent dit leuke blog al? ‘Seksisme in en om het huis.’ Want journaliste Asha ten Broeke weet dat seksisme niet alleen een slimme grote mensen en dagbladen verschijnsel is. Nee, seksmise vind je overal. En hoe meer je er op let, hoe meer je het tegenkomt. En hoe meer -ik geef het toe- ik mijzelf er ook schuldig aan maak, besef ik, want voor het nieuwe nichtje van vriendlief koop ik schattig roze kleding.

Is dit soort seksisme schadelijk? Ook al denk ik van niet, onbewust laten wij meisjes wel weten dat ze mooi moeten zijn, en laten we mannen weten dat ze slim moeten zijn.

voorbeeld seksisme
Een kleurboek voor mooie meisjes, en een kleurboek voor slimme jongens.

Ja, we leren het ze toch echt. Vrouwen moeten mooi, slank, lief, en roze zijn. Mannen mogen sterk stoer en slim zijn. 
Blegh

"Bij de Blokker verkopen ze weegschalen voor meisjes. Want ja, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de slanke lijn in de gaten houden natuurlijk"
“Bij de Blokker verkopen ze weegschalen voor meisjes. Want ja, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de slanke lijn in de gaten houden natuurlijk”
mannen seksisme
Geen idee waarom er op de doos van deze extra sterke Tempo-tissues ‘Men’s strength’ staat. Tenzij ze worden gebruikt voor andere doeleinden dan erin niezen, natuurlijk ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

4 gedachtes over “Huis-, tuin-, en keukenseksisme

  1. Die weegschaal voor meisjes vind ik gewoon shocking, maar even wat betreft die advertentie van Prénatal:, ik ken idd maar weinig (zeg maar geen) mannen die lekker gaan shoppen bij dat soort winkels voor rompertjes. Als ik dat aan mijn man voorstel kijkt ‘ ie me aan alsof ik gek geworden ben en dat is écht niet omdat hij seksistisch wil doen…hij haat winkels gewoon! En ik vind kleertjes kopen voor mijn kinderen dan weer erg leuk….Wat betreft lego, daar deed deze 7- jarige al iets aan:https://shine.yahoo.com/parenting/lego-responds-to-7-year-old-girl-s-awesome-letter-204212972.html :-) maar leuke blog idd!

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

