Moderne Feministen: JLo, Lily Allen en Queen B.

In haar nieuwste videoclip draait Jennifer Lopez de rollen om. Waar normaal mooie vrouwen halfnaakt verleidelijk dansen, zonder reden in bikini rond de artiest hangen, sexy op een boot aan het zonnen zijn of in lingerie op het bed aan het spelen zijn, is het dit keer de man die hiervoor gecast is.

JLo laat zien hoe het ook kan, en hoe! Een stem uitbrengen tegen objectificatie zijn mag best eens leuk zijn.

Feminisme is weer hot, lijkt het wel. Eerder rapte Lilly Allen al over de rol van de vrouw, en liet ze met een overdreven videoclip zien hoe belachelijk het er vaak aan toe gaat, en zingt ze hier ook duidelijk over. “If you’re not a size six, then you’re not good looking. Well, you better be rich, or be real good at cooking” (meer…)

(Overigens kan ik mij de eerste grote feministische hit nog wel herinneren, ik was toen 14. Can’t hold us down van Christina Aguilera en Lil’ Kim. “So what am I not supposed to have an opinion? Should I be quiet just because I’m a woman? Call me a bitch because I speak what’s on my mind, guess it’s easier for you to swallow if I sat and smiled”)

Maar ook Beyonce staat steeds meer op voor vrouwenrechten. Steeds meer uit zij zich. Want, sensueel en trots gaan hand in hand, beseft zij nu. Pownet, vraagt -op een twijfelachtige manier- naar de mening over B’s nieuwe feministische inslag, aan zijn lezers.

beyonce

En als ik dan volgend comment van -dronken?- runderlap lees:

commenpownet

 

 

 


Weet ik dat ik hier niets meer aan toe hoef te voegen :-)
Er valt nog veel te behalen.

En jij? Ken jij nog andere ‘powervrouwen’ nummers?

Deze post is onderdeel van mijn project ‘Zedeloze Zaterdag.’ Seksisme, objectificatie en scheve rolverdelingen zijn onderwerpen die mij prikkelen en woede bij mij oproepen. Al heel lang wilde ik er iets mee doen, maar wat, wist ik niet. Daarom heb ik besloten iedere zaterdag iets te publiceren met betrekking tot deze onderwerpen.

4 gedachtes over “Moderne Feministen: JLo, Lily Allen en Queen B.

  1. Hm… Ik geloof niet dat mannen en vrouwen gelijk kunnen zijn (mannen baren immers geen kinderen), wel moeten ze gelijk behandeld worden. Grappig dat eigenlijk geen enkele man echt een superslanke vrouw wil, en tegelijkertijd dat volgens mij elke vrouw ook echt geen blokjesbuik/groot exemplaar vraagt. Het gaat beide kanten op, hoor! Maar het blijft een lastige kwestie.

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

