De blinde man & gekke straatnamen

Ik heb vroeger op scouting gezeten. Dat was best leuk. Ik ging alleen nooit mee op kamp, ik had te veel last van heimwee -en kijk mij nu eens, wat een grap-.

Ik weet nog  dat er een scoutingsliedje was. Of een wet, of zoiets, waar instond dat je iedere dag een goede daad moest verrichten. Nog steeds, altijd als ik een goede daad verricht, denk ik daar aan.

Laatst, in een drukke winkelstraat, aan de andere kant van de weg, zie ik een meneer staan. Hij is blind en wil oversteken. Hij staat niet bij het zebrapad, maar dat kan hij natuurlijk niet weten. Ik steek over en loop naar hem toe.

-Wilt u dat ik u help met oversteken?-

“Graag,” zegt hij.

Ik kijk goed links en rechts en weer links, zoals ik geleerd heb. Ik wil mij verzekeren dat ik niet aangereden word  door een auto, en die arme blind man meeneem in mijn ondergang. Anders had hij net zo goed zelf kunnen oversteken.

We steken over. Hij vraag mij of er recht voor hem een straat is. Ja, zeg ik. Hoe heet die straat, vraagt hij.

Wat een valserik. Hij heeft natuurlijk inmiddels gehoord dat ik geen Spaanse ben, en weet dat die straat waar hij  naar vraagt onmogelijk uit te spreken is. Het is iets van hottentottententententoonstellingsterreinen, maar dan in het Spaans natuurlijk.

Ik stamel een beetje, lach, kijk nog eens goed naar het straatnaambordje, knijp mijn ogen toe, hak het woord in delen, en spreek het na de tweede keer helemaal goed uit. Ik ben best trots.

Hij bedankt mij en vervolgt zijn weg. We gaan blij uit elkaar. Hij heeft zijn pleziertje gehad en ik heb mijn goede daad verricht.

2 thoughts on “De blinde man & gekke straatnamen

Laat een comment achter, vind ik leuk!

