Nee!

Door alle drukte heen hoor ik haar heen en weer schuiven op het station. Ze zet namelijk geen stappen, ze sloft.

Ze is klein, niet al te oud, maar ook niet jong. Ze is normaal gekleed maar toch denk ik dat ze Roma is.

Ze gaat voor me staan, draait haar hoofd in mijn richting, maar kijkt langs mij heen.

“Mevrouw alstublieft mevrouw, heeft u wat geld voor mij?”

– Nee, – zeg ik. Ik ben hier hard in geworden. Er zijn zo veel bedelaars,
ik kan niet iedereen geld geven.

Even later koop ik mijn kaartje, een paar meter verderop.
En plotseling staat ze weer voor mijn neus.

Ik schrik een beetje, is ze boos ofzo?

Maar nee.

“Mevrouw alstublieft mevrouw, heeft u wat geld voor mij?”

.

11 gedachtes over “Nee!

  1. Ik vind dat ook moeilijk. En soms zijn ze gewoon vervelend, zoals die kerels die op restaurant bloemen of sleutelhangers komen verkopen. Ik heb dat liever niet, eigenlijk. Al vind ik het wel confronterend, want zij kunnen misschien nooit op restaurant gaan…

    Like

    1. Ja, het is echt heel dubbel. Enerzijds breekt mij hart als ik over het miserable leven van deze mensen nadenk. Maar anderzijds zijn er veel vervelende, opdringerige, onbeschofte bedelaars, waar ik niet snel medelijden mee krijg. Maar ja, zouden wij niet ook zo worden als wij de ‘onaanraakbaren’ van de maatschappij zijn?

      Like

    1. Dat is inderdaad een idee. Gewoon wat kleingeld in je zak hebben voor de daklozen. Helaas woon ik in het centrum en kom ik alleen al meer dan tien daklozen tegen op mijn vijf minuten durende wandeling naar mijn werk, haha. Ik probeer wel te geven aan artiesten, of daklozen die iets maken en verkopen, die steun ik liever.

      Like

    1. Ja precies! Zie comment hier onder. Dat onderscheid maken is lastig, maar dan nog wil ik niet alle rustige daklozen geven. Vaak zijn ze verslaafd en ik wil hun drugsgebruik niet supporten…

      Like

  2. Ik word zo naar van al die bedelaars hier. Ik voel me schuldig als ik niks geef, maar het zijn er inderdaad zoveel en het grootste gedeelte is ook nog eens maffia. Meh.

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

