Lastig Spaans Burgerservicenummer

We waren allebei een beetje verbaast. Ik omdat je daar blijkbaar écht je burgerservicenummer uit je hoofd moet kennen. Hij omdat dat in Nederland dus niet zo is.

In Venezuela kwam ik er voor het eerst achter. Overal waar we gingen, somde hij een reeks getallen met letters op, zo uit z’ hoofd, als er naar werd gevraagd. Dat was z’n Venezolaanse burgerservicenummer, zei hij. Het was heel normaal dat dat werd gevraagd, en dat je dat zo uit je hoofd wist, zei hij.

Aan de ene kant vond ik het handig. Aan de andere kant vond ik het gek.

Blijkt, in Spanje is het dus precies hetzelfde. Overal wordt er naar mijn Spaanse burgerservicenummer gevraagd. Op werk, om online bij de bank in te loggen, om een afspraak te maken bij de dokter, bij de gemeente en ga zo maar door.

Heel irritant, vond ik. Ik ben een draak met letter/cijfercombinaties onthouden. Na zeven maanden ken ik nog niet eens mijn telefoonnummer uit mijn hoofd, en het duurde ongeveer anderhalf jaar voordat ik mijn Nederlandse telefoonnummer uit mijn hoofd kende. Het burgerservicenummer sloeg ik dus maar op in mijn telefoon, samen met alle andere reeksen die ik moest onthouden.

Afgelopen vrijdag moest ik onverwachts weer mijn burgerservicenummer doorgeven. Ik ritste mijn tas open, om snel mijn telefoon te zoeken tussen al die rotzooi, en voelde ondertussen de mensen in de rij achter mij, in mijn nek hijgen. Waar is die stomme telefoon nu weer?!

Oh heb genade alstublieft.

En plots…. gaf ik deze meneer een nummer door, zo uit mijn hoofd. Vol spanning keek ik hem aan toen hij mijn nummer invoerde. En ja hoor, dat nummer was nog mijn nummer ook!
Zo zie je maar weer, oefening baart kunst.

Klaar voor de volgende missie: mijn telefoonnummer uit mijn hoofd leren.

-_-

.

12 thoughts on “Lastig Spaans Burgerservicenummer

    • Ahh haha balen. Maar vaak zit zo’n nummer nog wel ergens in je hoofd, zonder dag je het weet. Misschien moet je gewoon in een overvolle ruimte met te veel wachtende mensen staan wil je hem je weer kunnen herinneren, haha.

      Like

  1. Dankzij dat heen en weer gevlieg tussen Nederland-Amerika-Costa Rica (Afrika) etc vijf jaar geleden ken ik mijn burgerservicenummer ook uit mijn hoofd! 2068… Of toch niet?

    Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

