Spanje & Abortus: Terug in de tijd

Image

Pro-abortus demonstranten gaan vrijdagavond de straat op in Madrid om tegen de nieuwe wet te demonstreren
Foto: http://www.20minutos.es

Abortus is weer strafbaar,  heeft de Spaanse regering vrijdag besloten.

Alleen in twee gevallen wordt er een uitzondering gemaakt: Als de vrouw zwanger is geraakt door verkrachting, of als haar gezondheid ernstig in gevaar is.

De wet wordt ook weer aangepast voor minderjarigen. Zij moeten toestemming hebben van hun ouders voor een abortus.

Of een vrouw een abortus mag krijgen, wordt niet meer besloten door een arts maar door een speciaal aangestelde commissie.

Met deze nieuwe wet gaat Spanje terug naar het Francotijdperk. Abortussen waren toen alleen mogelijk voor de bovenlaag van de bevolking, die het zich kon veroorloven om naar het buitenland te reizen om daar abortus te plegen.

Het is voor het eerst in Europa dat een land haar vrije abortuswetgeving terugdraait. Spanje krijgt nu de strengste abortuswet van Europa, samen met Ierland en Malta.

Wat vinden jullie van deze nieuwe wet?

.

7 thoughts on “Spanje & Abortus: Terug in de tijd

  1. Pingback: Zedeloze Zaterdag: Geen Anti-Abortuswet voor Spanje! | lief & leed

  2. Wat een leuke blog heb je! Dit berichtje viel me op omdat er een andere blogger (Matt Walsh, een Amerikaanse radiopresentator) die ik wel eens volg laatst een heel artikel wijdde aan dit onderwerp. Het ging dan vooral over abortus ivm een (zwaar) gehandicapt kind. Ik vind het een moeilijke discussie hoor, maar abortus absoluut verbieden, nee, dat vind ik ook niet ok.

    Like

    • Hallo! Bedankt! Ik vind het ook een hele lastige discussie en weet ook niet wat wijsheid is, maar ik ben ook van mening dat abortus helemaal verbieden niet oké is. Voor mij is deze wet een stap achteruit. En anderen zullen hier weer blij mee zijn. Zoveel hoofden, zoveel meningen hè :-)

      Like

Laat een comment achter, vind ik leuk!

